Dayón Moiz entrevista a Jordi Salat i Peret Reyes

Jordi Salat Orteu (L'Espluga Calba, 1949) és escriptor i assessor cultural.

Autor del llibre "Les quatre columnes catalanes" publicat per Llibres de l'Índex (2004) i primer impulsor de restitució de les quatre columnes catalanes a la muntanya de Montjuïc de Barcelona amb fidelitat al projecte “renaixentista” de Josep Puig i Cadafalch. Va participar en el llibre «A mossèn Dalmau. D'un home, d'un temps, d'un país» (Edicions La Magrana,1997) amb un escrit on demana la restitució oficial i popular de Sant Galderic com a patró dels pagesos catalans.

Està escrivint la segona edició, revisada i ampliada del llibre "Les quatre columnes catalanes" ( el primer està exhaurit). En aquest llibre explica com es va iniciar la reivindicació de la restitució de les quatre columnes construïdes per Josep Puig i Cadafalch a la muntanya de Montjuïc de Barcelona, i s'hi exposa la base de la vernaclística. Relaciona el simbolisme de les quatre columnes amb els quatre pals de la bandera catalana i amb altres símbols universals – com la Tetraktis de Pitàgores i el Tetragramma de la càbala cristiana – la qual, al seu entendre, fan referència als quatre elements de la naturalesa: aire, aigua, terra i foc.
També està escrivint un llibre sobre les relacions històriques entre “Cataluña y Colòmbia” i investiga alguns fets que tenen quelcom a veure amb la catalanitat de “Cristóbal Colón” que en realitat es diria “Cristòfor Colom”, seria català, originaria de les terres de Lleida, i el seu nom en català, “Colom”, seria l’origen del nom de “ Colòmbia”.




Pedro “Peret” Reyes (Barcelona, 1953) es toda una institución, una gran leyenda de la rumba catalana, alguien que vivió –casi siendo un niño– el mundo de los pioneros, que colaboró con ellos –en grabaciones tanto de Peret (con él estuvo desde comienzos de los años 70) como de El Pescadilla–, se le pudo ver en Eurovisión palmeando junto a su padrino el pionero Peret –¡incluso salía en sus películas!–, y tras la retirada de este en los años 80, siguió su propio camino, formando –junto a Johnny Tarradellas– el dúo Chipén, colaborando con Gato Pérez, siempre fiel a la rumba, reinventándola. Además, Reyes fue esencial para la vuelta en los 90 del Rey Peret.

En suma, Pedro Reyes ha trabajado con todos los que han sido alguien en el mundo rumbero, ha colaborado en discos de todo tipo, ha evolucionado, ha vivido algunos de los singulares métodos de la industria discográfica y ahí sigue, ahora al frente de Papawa, un grupo con el que ha decidido ir hacia lo mínimo para entregar el máximo, buscando la esencia de la rumba catalana, aquella de guitarras ventilador, palmas, bongós y voces. Y la cosa suena como un cañón, como ha quedado demostrado en el formidable “Papawa tiene la llave” (Nuevos Medios), el debut de este grupo –editado hace unos meses– en el que le acompañan los jóvenes Sam “Mosketón” y Ricardo “Tarragona Junior”, el hijo del gran percusionista Ricardo “Tarragona”, que, en calidad de invitado especial, se sumó a la aventura de Papawa en ese primer trabajo.


Entrevista original a http://www.efeeme.com/pedro-peret-reyes-la-ultima-leyenda-de-la-rumba-catalana-busca-las-raices-con-papawa/

1 comentarios:

19 de junio de 2012, 14:54 Sant Gaudenci dijo...

Gran en Peret Reyes!!!

Publicar un comentario